Invalidní vozík a jeho vraceni
Dobrý den paní Ireno,
pan předseda Mgr. Krása mi předal k vyřízení Váš dotaz. V případě, že Vaše maminka v červnu zemřela, je nutno projednat dědictví po ní. Možná, že se tak již i stalo. Předpokládám, že Vy jste jedním z dědiců pozůstalosti po Vaší mamince, nebo dokonce jediným dědicem. V takovém případě samozřejmě dědíte veškerou pozůstalost po ní, tzn. aktiva i pasiva.
V rámci pasiv samozřejmě musíte vypořádat všechny pohledávky, které věřitelé, či jiné subjekty za Vaší maminkou měly a mají. Pokud se zmiňujete výslovně o invalidním vozíku, který Vaše maminka užívala, předpokládám, že tento byl hrazen z veřejného zdravotního pojištění. V takovém případě vozík není vlastnictví uživatele (pojištěnce), nýbrž zdravotní pojišťovny, která jej svému pojištěnci pouze zapůjčuje. Proto tento vozík nemůže být součástí dědictví po Vaší mamince.
V případě úmrtí pojištěnce samozřejmě pojišťovna požaduje vozík vrátit. V praxi se to dělá tak, že vyzve distributorskou firmu, která vozík dodala, aby jej od pojištěnce získala zpět. Někdy vyzve i přímo samotné dědice pojištěnce. Tento případ však nebývá obvyklým, neboť pojišťovna nemusí dědice po svém pojištěnci znát.
Je-li meritem sporu doprava vozíku k distributorovi (v tomto případě do firmy Medicco), tak zde je důležitá „Smlouva o zápůjčce“, kterou Vaše maminka se zdravotní pojišťovnou uzavřela. Nevím sice, o jakou zdravotní pojišťovnu se jedná, ale předpokládám, že s ní maminka uzavřela standardní smlouvu. To znamená, že v ní běžně bývá zakotveno, že se pojištěnec sám bude starat o nutné opravy a pravidelnou údržbu vozíku a tu na své náklady zajistí. Pojišťovna pak uhradí z veřejného zdravotního pojištění pouze 90% ceny práce a náhradních dílů. To v překladu znamená, že by pojištěnci měli vozík vždy dopravit k opravě, či jakékoliv dispozici k distributorovi. Protože Vaše maminka zemřela, tato povinnost v rámci vypořádání dědictví přešla na její dědice, tedy Vás.
Takto jsou uzavřeny smlouvy s pojišťovnami, ale běžně se v praxi uplatňuje při opravách vozíku to, že servisní firma jezdí do domácností k opravám sama, ačkoliv tuto povinnost přepravy má pojištěnec. Došlo totiž k jakési dohodě mezi distribučními a servisními firmami na straně jedné a zdravotními pojišťovnami na straně druhé. Zdravotní pojišťovny tuto dopravu považují za součást servisu zdravotnického prostředku (vozíku), kterou hradí z veřejného zdravotního pojištění, neboť jde o jejich majetek.
Tuto povinnost ovšem mají pouze ve vztahu ke svému pojištěnci. Nikoliv však již k dědicům po zemřelém pojištěnci (kteří jejich pojištěnci nejsou). Zde je tedy otázkou, kdo by měl uhradit převzetí vozíku distribuční firmou (tedy jeho dopravu). Distribuční firmy většinou přebírají vozíky samy na své vlastní náklady. Ale to bývá většinou v případě, že vzdálenost bydliště zemřelého pojištěnce od sídla firmy není veliká, nebo v případě, že servis firmy má cestu k jiné opravě u jiného pojištěnce, kterou bude vykonávat poblíž tohoto bydliště. Zjednodušeně řečeno v případě, že spojí cestu k opravě s převzetím vozíku.
Tento případ ale očividně u Vás nepřichází v úvahu. Předpokládám, že Vás oslovila centrála firmy Medicco, která sídlí v Brně. Vzhledem k tomu, že je nutné přebírat vozík v Pardubicích, jedná se o značnou vzdálenost. Náklady na tuto cestu by pro firmu, pokud by jela speciálně pro vozík, byly velmi vysoké. Nepřekvapuje mě tedy, že Vás firma Medicco žádá o dopravu vozíku po Vaší mamince k nim do sídla. Tuto povinnost přivézt si sama vozík totiž nemá. Zde je otázkou, jak má uzavřenou smlouvu s pojišťovnou.
Velmi dobře rozumím i tomu, že se Vám nelíbí, že máte zajistit přepravu vozíku do Brna a uhradit ji. Zde je však nutno si uvědomit, že jde de facto o pohledávku vyplývající z dědictví. Ve Vašem případě bych se tedy pokusil dohodnout se zdravotní pojišťovnou, u které byla Vaše maminka pojištěna, na tom, jak tuto situaci vyřešit a požádat ji o zajištění a úhradu přepravy tohoto vozíku, který je v jejím vlastnictví z prostředků veřejného zdravotního pojištění. Nebo ji alespoň požádat o to, aby uzavřela dohodu s distribuční a servisní firmou Medicco spočívající v tom, že si firma sama vlastními zdroji zajistí odběr vozíku a jeho přepravu, neboť k tomu má nejlepší podmínky. Tuto službu jí pak pojišťovna speciálně uhradí.
O takovouto domluvu s pojišťovnou se sice můžete pokusit, ale není jisté, že se Vám podaří tyto podmínky vyjednat. V případě, že bude pojišťovna trvat na tom, abyste vrátila vozík na své náklady, nejspíš Vám nezbyde bohužel nic jiného, než tak učinit. Nemůžete zvolit ani metodu, že vozík nevrátíte a přestanete reagovat. Držela byste totiž tak bez právního důvodu majetek, jenž je ve vlastnictví pojišťovny. Mohla byste se tak bohužel vystavit postihu z její strany. A to včetně případného soudního řízení a následné exekuce, pokud by věc byla dovedena ad absurdum.
Přeji Vám úspěšná jednání a zajištění odběru vozíku z jiných zdrojů, než vlastními silami.
JUDr. Zdeněk Žižka
Legislativní odbor NRZP ČR
specialista na zdravotnickou problematiku