10.letá povinná školní docházka a stop pro postižené děti
Dobrý den pane doktore, vlivem nefungující inkluze naše Speciální škola, kam dochází můj 12.letý vážně kombinovaně postižený syn /DMO,ležáče-usedí polohovací vozík,epilepsie/,kapacitně nestačí pro všechny děti a dochází k tomu, že kombinovaně postižené děti /které dnes již netvoří ani 10% - zbytek jsou autisti/ musí v 16. letech ukončit svou činnost ve škole. Brečí rodičům doma, protože jsou zvyklí na kolektiv, to co jsme 10. let budovali - je v niveč. Proč není umožněno našim dětem pobýt ve školství alespoň do 26. let - jak tomu bylo dříve, když školy kapacitně stačily... Považuji to za diskriminaci. My jiné vyžití pro takto vážně postižené děti nemáme. Autisti mohou a měli by být v rámci inkluze zařazeny do jiných základních škol, ale učitelé je tam odmítají-že jim narušují výuky či je tam rodiče ani dát nechtějí. My jsme z České Lípy, nemáme tu ani denní stacionář, nic.... Rozhodli jsme se postavit čelem k postižení našeho dítěte, neustále pořádáme sbírky kvůli financím na rehabilitace, šetříme peníze státu - ústavní dítě stojí mnohem více než 19200Kč a 550Kč měsíčně. Místo, aby stát uvítal naši obětavost a pomáhal nám - měl by hradit speciální neuro cvičící program, zejména u dětí, které nemohou být kvůli epilepsii operování a cvičení je pro ně jediná možnost, tak nyní problém i se socializací. Mělo by se začít o tomto tématu mluvit. Děkuji. Pačesová
Vážená paní Pačesová,
především nejsem doktor, ale jen magistr. To píšu proto, aby mě někdo neosočil s přivlastňováním si doktorského titulu.
Vaší otázce příliš nerozumím. Děti s kombinovaným postižením mohou studovat i déle než do 16. let, jak uvádíte, ale měly by asi studovat na nástavbové speciální škole. Vím, že je řada denních stacionářů, kde je poskytováno i studium. Proto by asi bylo dobré, abyste mi napsala na adresu v.krasa@nrzp.cz a celý problém mi popsala.
S pozdravem Václav Krása