Rozšíření slevy 75% na jízdném pro všechny osoby v ID.

Dobrý den pane Kráso, velmi děkuji za odkaz. Z uvedeného vyplývá, že se jedná o nesystémové řešení z iniciativy ČD pro udržení svých zákazníků. Sleva je pouze 50% + min. 490Kč/rok za kartu. Dnes na trhu veřejné dopravy působí mnoho společností, jak v autobusové přepravě, tak na železnici, kde už konečně také přibývají. S rostoucí konkurencí a investicemi do rekonstrukcí nádraží se vylepšují podmínky pro pohyb a cestování hendikepovaných osob. Kultura a bezpečnost cestování se rychle zlepšuje. Přibývají různé služby. Na slevu pro cestování osob v ID mladších 65ti let nebo u nestudujících se bohužel ve vyhlášce zapomnělo. Při celoplošné slevě by počet ZP osob o moc víc státní rozpočet nezatížilo. Už před rokem 1989 platilo, že nárok na různé slevy pro osoby ZP má těmto lidem kompenzovat společenské uplatnění a lepší možnost účasti na společenském a kulturním životě. Tam právě možnost přístupnějšího cestování a poznávání nepochybně patří. Osoby v ID mají většinou hodně času. Výše ID jim ale většinou neumožňuje plnohodnotný a spokojený život. Uzavírají se tak často doma a do sebe. Přitom možnost finančně přístupného cestování třeba za příbuznými nebo za poznáváním naší krásné zemičky je skvělou psychickou terapií. Z vlastní zkušenosti vím, že když je dobrá psychika je dobrá i rehabilitace. Pro mě je i cesta cílem a společenskou událostí Chci se proto pokusit o rozšíření slevy 75% na jízdném pro všechny osoby v ID. Můžete mi pane Kráso, prosím poradit, jaký zvolit nejefektivnější postup při podání návrhu?
 
Jaroslav Tvrdík

Vážený pane Tvtrdíku,

nevím jak jste to pochopil, ale je to tak, že osoby se zdravotním postižením, které mají průkaz ZTP mají slevu 75 % a pokud mají průkaz ZTP/P, tak mimo tuto slevu jede jejich asistenční průvodce zadarmo. To, že stát rozhodl (nikoliv ČD), že je zadarmo doprava pro lidi nad 65 let a studenty, je jeho rozhodnutí. Jen tak mimochodem, držitel průkazu má mimo slevy na jízdném také nárok na příspěvek na mobilitu ve výši 550,- Kč měsíčně.

Pokud jde o lidi v ID, tak tam je pravda, že je disproporce. Budeme se pokoušet tuto věc nějakým způsobem změnit, ale problém je v tom, že je to Nařízení vlády a musí se tato věc projednat na úrovni vlády a Ministerstva dopravy.

S pozdravem Václav Krása

Vážení, rád jsem Vám odpověděl na Váš dotaz ve svém volném čase. Velmi bych přivítal, pokud byste i Vy věnovali Váš čas na reklamy na mém webu www.vaclavkrasa.cz. Je to moje jediná odměna za radu, kterou se Vám snažím pomoci. Předem Vám děkuji.